InfoNu.nl > Mijn kijk op… > Auto en vervoer > Rekeningrijden is onzin

Rekeningrijden is onzin

Na de BMP-heffing, tolpoorten en spitsstroken heeft onze overheid een nieuweling bedacht om de files te bestrijden, het rekening rijden. Dat deze maatregel ook niet zal werken en geen enkele file duurzaam zal oplossen staat buiten kijf.

Waarom onzin?

Het laten betalen om al of niet in de spits gebruik te maken van een stukje vaderlands asfalt is. op zichzelf niet onzinnig. De schatkist vaart er wel bij bij deze vorm van verkapte belasting. Met rekeningrijden de files bestrijden, of het rijgedrag van mensen willen veranderen is wel pertinente onzin. Ten eerste omdat gedrag zich niet zo maar laat veranderen en ten tweede omdat er een aantal psychologische factoren een rol spelen.

Psychologische factoren

Het ligt in de bedoeling dat door het rekening rijden de Automobilist kiest voor het openbaar vervoer en zijn ' heilige koe ‘ laat staan. Vanuit Psychologisch perspectief zijn er meerdere factoren op te noemen waarom dat niet zal gebeuren, waarom mensen nauwelijks uit hun auto te branden zijn.

  • De auto geeft een eigen territorium, dit in tegenstelling tot het openbaar vervoer. Mensen vinden het vervelend om op een afstand van minder dan één meter met vreemden te maken te krijgen. Die territorium-behoefte, het hebben van een eigen gebied, delen we met dieren.

  • In een auto is ‘planning' doorgaans overbodig. We nemen graag snelle beslissingen, zonder spoorboekjes en andere dienstregelingen, die ook nog eens in in de zoveel tijd worden aangepast, te raadplegen. Met de auto kan je onmiddellijk de weg op.

  • De groei van het autopark met ongeveer zeven procent per jaar bleef lange tijd onopgemerkt. Het rekening rijden met het daaraan gekoppelde “klantvriendelijk “ beleid bij het openbaar vervoer is er onder andere gekomen nadat de automobilist met behulp van vragenlijsten en enquetes zijn mening kon geven over het Openbaar vervoer en wat daar best veranderd kon worden om de overstap te maken. Meerdere experimenten hebben al lang aangetoond dat meningen en gedragingen nauwelijks samenhangen.

  • De gemiddelde reistijd met de auto is in de meeste getallen, ondanks de files, nog altijd minder dan de reistijd met het openbaar vervoer.

  • Met of zonder rekeningrijden, de kostprijs van een kaartje in het openbaar vervoer van bijvoorbeeld Amsterdam naar Utrecht benaderd de prijs van een halve tank benzine. Met een zuinige auto al snel 6 keer hetzelfde traject voor dezelfde prijs.

  • In Nederland hebben we prachtige, goed onderhouden en relatief veilige wegen. Nog altijd te prefereren boven alle verbale en non-verbale agressie in het openbaar vervoer.

  • De veiligheid van de auto is de laatste jaren drastisch verbeterd dank zij airbags, kreukelzones en meer van dit soort gadgets. In de auto reist men comfortabel, warm en met een zelfgekozen prettig muziekje. Alsof men in de huiskamer in de file staat.

Conclusie!

Zowel in het dagelijks leven al in de pLitiek wordt vastgehouden aan een vLstrekt verkeerd mensbeeld. We kunnen het individu wel als een rationeel wezen beschouwen, ons doen en laten wordt voor een groot deel uit en door andere wetten bepaalde.

De biLogische geschiedenis van de mens is langer dan de cultuurhistorische geschiedenis. De Samenleving kan slechts op een leefbare manier worden ingericht als men beseft hoeveel macht allerlei onbewust functionerende dierlijke wetten over ons uitoefenen.

Zijn deze wetten dan nieuw? zal u zich afvragen.VLstrekt niet, zij waren een eeuw geleden al bekend, maar onze overheid heeft er nooit belang aan gehecht . Daarom komen ze nu met het tot mislukken gedoemd rekening rijden. Ten minste, de files worden er niet mee opgelost, de schatkist wordt er wel door gevuld. Maar misschien is dat ook de bedoeling.
© 2008 - 2017 Sophocles, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
File, geschiedenis en toekomst van autorijden in NederlandFile, geschiedenis en toekomst van autorijden in NederlandWe staan steeds vaker in de file. De overheid bedenkt maatregelen, maar de files nemen alleen maar toe. De eerste file o…
Het nieuwe werken, de oplossing voor het fileprobleemDagelijks staan duizenden forenzen hun kostbare vrije tijd te verdoen in een van de vele files die ons land rijk is. Zow…
Een file zit in een klein hoekje!Een file zit in een klein hoekje!Elke dag hoor je telkens weer op de radio; File’s op de A… van … naar. Ons leek het interessant om te onderzoeken waardo…
Veel bedenkingen tegen rekeningrijden zoals kilometerheffingVeel bedenkingen tegen rekeningrijden zoals kilometerheffingDe overheid overweegt al jaren via een kostbaar, fraudegevoelig en gecompliceerd systeem van kilometerheffing het rijged…
Kilometerheffing in 2012Kilometerheffing in 2012Vanaf 2012 voert het kabinet een kilometerheffing in voor vrachtwagens. Stapsgewijs, verdeeld over een paar jaar, gaat d…

Reageer op het artikel "Rekeningrijden is onzin"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Sophocles
Laatste update: 12-01-2008
Rubriek: Mijn kijk op…
Subrubriek: Auto en vervoer
Mijn kijk op…
Deze rubriek bevat artikelen welke naast objectieve informatie ook een mening en/of ervaring beschrijven.
Schrijf mee!