mijn kijk op

Heineken Extra Vers: is het echt anders?

Heineken Extra Vers: is het echt anders? Bierbrouwer Heineken heeft in november 2015 iets nieuws op de markt gebracht, namelijk Heineken Extra Vers. Het nieuwe biertje belooft de bierdrinker de sensatie van echt vers bier. Lekkerder dan ooit. Het verse bier wordt uitsluitend gekoeld verkocht. Heineken Extra Vers is daarom alleen in het koelvak te vinden, tussen de vruchtensappen en de yoghurt. Het klinkt als een mooi verhaal, maar is dat het ook? Is het verse bier werkelijk lekkerder? Of is het gewoon hetzelfde bier uit een andere fles?

Vers bier is lekkerder

Over het algemeen, zullen verse producten lekkerder zijn dan 'gewone' producten. Dat klinkt logisch en zal niemand ontkennen. Deze theorie gaat ook op voor bier. Onder invloed van verschillende factoren zal de kwaliteit van bier langzaam achteruit gaan. Bier is bijvoorbeeld behoorlijk gevoelig voor licht. Om de kwaliteit te behouden, moet je je biertje niet te lang aan licht blootstellen. Ook tijd is uiteraard een belangrijke factor. Bier is een natuurproduct en heeft niet voor niets een houdbaarheidsdatum. Tenslotte is ook de temperatuur van belang. Bier veroudert sneller als de temperatuur wat hoger is. Om de smaak optimaal te behouden, heeft een lagere temperatuur de voorkeur. Kortom, voor lekker vers bier zijn de volgende factoren van belang: tijd, temperatuur en licht.

Hoe blijft het bier vers?

Om er voor te zorgen dat het bier echt vers is, neemt Heineken een aantal stappen:

Tijd

Om het vers gebrouwen bier zo snel mogelijk bij de consument te krijgen, wordt het bier sneller dan ooit naar de supermarkt gebracht. Naar men zegt, is de transportduur van fabriek naar supermarkt gehalveerd tot enkele dagen. Hiernaast is de gebruikelijke houdbaarheidsdatum ingekort naar één maand. Eigenlijk gaat het hier niet om een echte houdbaarheidsdatum, maar om een 'garantie van de versbeleving'. De bedoeling van deze datum is dat de consument het verse bier vrij snel na de aankoop opdrinkt.

Temperatuur

Het verouderingsproces van bier wordt vertraagd door het bier te koelen. Om dit te bereiken wordt het bier al in de fabriek gekoeld en met koelauto’s vervoerd. Eenmaal in de supermarkt wordt het bier direct in het koelvak geplaatst. Zodra het bier gekoeld is, laat men de temperatuur dus niet meer stijgen. Of zoals de woordvoerder van Heineken zegt: “De koelketen wordt niet onderbroken”.

Licht

Bier verandert onder invloed van licht. Om de smaak van bier te behouden, kan je bier daarom het beste op een donkere plek bewaren. Dit is ook de reden dat veel biersoorten in bruine of groene flessen wordt verkocht. Om het verse bier nog beter tegen het licht te beschermen, worden de flesjes voorzien van een papieren jasje. Deze bescherming zorgt er voor dat het biertje optimaal beschermd is tegen het ongewenste licht.

Is het bier echt veel verser of beter?

Het verhaal over Heineken Extra Vers klinkt goed. Het klinkt ook best logisch. Maar klopt het allemaal wel? Zijn de genomen stappen werkelijk zo groot als het lijkt? Is het verse bier een aanwinst voor de consument of is het een methode om met slimme marketing wat extra omzet te maken? Laten we de argumenten (tijd, temperatuur en licht) nog eens kritisch bekijken:

Wat is precies de tijdwinst?

Hoewel het verhaal van Heineken best geloofwaardig is, is het de vraag of het verschil met het gewoon bier echt groot is. Als we bijvoorbeeld kijken naar het verhaal over 'tijd' wordt er gezegd dat de transportduur gehalveerd is. Dat is dus twee keer zo snel dan normaal. Klinkt goed. Het blijkt echter in werkelijkheid te gaan om 'enkele dagen'. Waarschijnlijk heeft een paar dagen snellere levering nauwelijks effect op de smaak. Ook de genoemde “garantie van de versbeleving” is slim gevonden. Het komt er op neer dat de versheid alleen gegarandeerd wordt als het bier binnen 30 dagen geconsumeerd wordt. Ook dit klinkt best logisch, maar wat is dan het verschil met een gewoon kratje Heineken? Het Heineken-bier wordt in Nederland goed verkocht. Zeker in de zomermaanden. De omloopsnelheid is dus hoog, waardoor er bijna geen 'oud' Heineken bier in omloop is. Het 'gewone' bier is dus waarschijnlijk behoorlijk vers. Zeker als je het bier snel na aankoop opdrinkt.

Is temperatuur echt zo belangrijk?

Volgens Willem van Waesberghe (meesterbrouwer bij Heineken) is Heineken Extra Vers lekkerder dan bier “dat in de zomer een tijdje op je balkon heeft gestaan”. Tja, ook dat klinkt logisch. Maar als je het bier gewoon in de koelkast had bewaard dan waren de verschillen met het verse bier waarschijnlijk moeilijk waarneembaar. Bij het verhaal over de temperatuur en het “niet onderbreken van de koelketen” speelt marketing waarschijnlijk een behoorlijke rol. Het woord 'vers' betekent voor veel mensen 'beter'. Hiernaast wordt ook 'beperkte houdbaarheid' vaak gekoppeld aan de term 'vers'. Kortom, om de versheid van een product te benadrukken is het slim om het in een koelvak te plaatsen. In het koelvak staan bijvoorbeeld ook vruchtensappen die daar niets te zoeken hebben. Voor veel van deze sappen is de koeling helemaal niet noodzakelijk. In ieder geval niet noodzakelijk voor de houdbaarheid, maar wel voor het gewenste imago.

Welke rol speelt het licht?

Het is absoluut waar dat licht niet goed is voor bier. Onder invloed van licht wordt er in het bier een proces in gang gezet. Door dit proces kan de smaak van het bier aangetast worden. Een groene bierfles laat slechts een fractie van het schadelijke licht door. Een bruine fles biedt echter de beste bescherming. De bierflessen van Heineken waren vroeger bruin, maar zijn al jarenlang groen. Ook dit heeft alleen een marketingtechnische achtergrond. Als Heineken zich werkelijk zorgen zou maken over de invloed van licht op hun bier dan zouden ze wel weer overstappen op bruine flessen. Om licht helemaal uit te sluiten, zou men het verse bier ook alleen in blikken kunnen verkopen. Het lijkt er op dat de invloed van het licht minder groot is dan men doet vermoeden.

Is Heineken Extra Vers anders bier?

Nee. Het verse bier is precies hetzelfde als het gewone Heineken-bier. Ook de houdbaarheid is gewoon hetzelfde (6 maanden). Het enige verschil is de verpakking (papieren jasje) en de plaats in de supermarkt (koelvak). Hiernaast is de prijs anders. Ten opzichte van een gewoon Heineken-biertje is een extra vers biertje ongeveer 80% duurder. Verder zijn er eigenlijk geen verschillen. De vraag is dan ook of de consument bereid is om voor relatief kleine verschillen een fors hogere prijs te betalen. Voor deze hogere prijs kan je je vrienden wel iets aparts aanbieden en heb je een mooi (marketing-)verhaal om te vertellen.

Lees verder

© 2015 - 2024 Boei, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het ontstaan van Heineken NVHeineken NV, één van de meest multinationale bieren ter wereld. Het Heineken bier wordt wereldwijd gedronken en is actie…
Bier: de smaak van pils vergelekenBier: de smaak van pils vergelekenPils is een alcoholische drank die voornamelijk bestaat uit gerstemout, water, hop en gist. Het is een ondergistend bier…
Het brouwen van pilsener (bier) in NederlandHet brouwen van pilsener (bier) in NederlandDe meest gedronken biersoort in Nederland dat doorgaans ook gewoon 'bier' wordt genoemd komt van oorsprong uit het huidi…

Kripta Cava – Mousserende wijn uit Catalonië in SpanjeKripta Cava – Mousserende wijn uit Catalonië in SpanjeKripta cava is een mousserende wijn, die wel de beste wijn van Spanje wordt genoemd en tot de top van de wijnen op werel…
Een biertap huren, handige tipsEen biertap huren, handige tipsHeeft u een feestje? En verwacht u veel bierdrinkers? Dan moet u zeker overwegen om een biertap te huren. Het is niet al…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eloisa, Pixabay
  • http://www.heineken.com/nl/heineken-extra-vers.aspx, bezocht op 17-12-2015
  • http://www.marketingonline.nl/nieuws/heineken-extra-vers-voor-de-massa, bezocht op 17-12-2015
  • http://www.z24.nl/ondernemen/heineken-extra-vers-bier-marketing-599585, bezocht op 17-12-2015
Boei (59 artikelen)
Laatste update: 22-01-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Artikelen met het label 'Mijn kijk op…' bevatten naast objectieve informatie ook een persoonlijke mening en/of ervaring.