InfoNu.nl > Mijn kijk op… > Mens en gezondheid > Wifi in vliegtuigen

Wifi in vliegtuigen

Wifi in vliegtuigen Een Brits telecommunicatiebedrijf maakt bekend dat het in 2017 alle vliegtuigen in Europa van wifi wil voorzien. Surfen, whatsappen en internetten in de lucht. Het lijkt zo mooi en helemaal van deze tijd, maar is het wel veilig? Zijn piloten, stewards en stewardessen hier wel blij mee? En wordt het vliegticket fors duurder voor iedereen?

Vliegtuigen en wifi

Inmarsat, een Brits telecom bedrijf, wil vanaf 2017 in Europese vliegtuigen wifi installeren. Hoogstwaarschijnlijk als eerste met British Airways en de hoop is, dat andere vliegtuigmaatschappijen zullen volgen. Op dit moment (2014) is wifi in vliegtuigen nog ‘in opmars’. KLM, Air France en veel Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn op lange vluchten al wifi aan het testen. Hiervoor moet betaald worden. Tijdens het opstijgen, anno 2014, moet de smartphone, tablet, phablet, smartwatch en digibril nog steeds uit. Zit het vliegtuig op zes kilometer hoogte dan mag de passagier on-line met elk mobiel apparaat. Gratis is de informatie over nieuws, de verschillende bestemmingen, weerinformatie en het reserveren van een auto. Betaald moet er nu nog worden om gebruik te maken van het gehele internet.

Hoe werkt het?

Het telecombedrijf Inmersat, heeft voor de vernieuwde wifi in vliegtuigen, een satelliet laten vervaardigen, genoemd Europasat. Deze satelliet wordt geïntegreerd met een speciaal grond-luchtnetwerk dat zich zal uitstrekken over Europa. Passagiers in vliegtuigen wisselen dan van zendmast zonder verlies van bereik.

De reactie van een piloot

“Als een luchtvaartmaatschappij piloot kan ik zeggen dat het hebben van draadloos aan boord van vliegtuig, niet veilig is voor iedereen. Wifi routers worden getest met zakken aardappelen. Als die maar onder de norm blijven van het thermisch effect is het goed”.

Volgens het ICNIRP (International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection) mag de stralingsabsorptiewaarde (SAR) van straling niet hoger zijn dan 2 W/kg, gedurende 6 minuten en ter hoogte van het hoofd. “De SAR waarde geeft de opwarmingswaarde, welke de wifi router geeft, weer. Maar alle andere straling dan? Straling geproduceerd door draadloze apparaten van de passagiers? En de andere effecten? De biologische en neurologische waarde? En wie controleert dat? Er is niemand die ervoor zorgt dat de stralingsblootstelling in vliegtuigen, de veiligheidscode niet overschrijden. De metalen romp van een vliegtuig werkt als een kooi van Faraday. De frequentiegolven, de straling veroorzaakt door draadloos gebruik, kunnen niet weg. Kaatsen terug het vliegtuig in, naar personeel en passagiers. Ook de passagiers die geen gebruik maken van draadloze verbindingen. Mensen die bewust geen laptop of smartphone gebruiken, zitten wél in de straling van een ander. Nog steeds is niet duidelijk wat deze frequentiegolven met mensen doet”. Schaadt het de gezondheid op de lange termijn? “Naast de straling van alle laptops en smartphones geeft de straling van de wifi router in het vliegtuig een enorme hoge stralingsbelasting. Het magnetroneffect. De bemanning aan boord, worden zo dag in, dag uit, blootgesteld aan straling. Wat doet dit met het cabinepersoneel, de stewards en stewardessen op de lange termijn”?

Het rookverhaal versus het draadloze?

Gaat het met het toegeven van de straling, dezelfde kant op als met het toegeven dat sigaretten de gezondheid schade kan berokkenen? De schadelijkheid van roken is (te) veel jaren genegeerd door de Nederlandse overheid. De eerste berichten kwamen al in 1950. Een Brits epidemioloog (Richard Shaboe Doll) constateerde toen al een verband tussen roken en longkanker. De waarschuwing bereikte de Nederlandse burgers echter niet. Tot 1975 bleef het roken enorm toenemen in ons land. De burger werd onwetend gelaten. Pas in 2002 − vijftig jaar later − grijpt de overheid langzaam in en verbiedt dan reclame betreffende alles wat met roken te maken heeft.

Israël

Is Nederland weer zo traag wat betreft de gezondheid van de burger? De burger bepaalt zelf wat te doen, maar wél met de juiste voorlichting. Maar is de voorlichting wat betreft al het draadloze wel goed? Wanneer we naar Israël kijken staat hier sinds 2012 een waarschuwing op elk mobiel communicatiesysteem. ''Pas op: het ministerie van gezondheid wijst erop dat veelvuldig gebruik van dit apparaat, als zowel het dragen ervan op het lichaam het risico van kanker kan vergroten, vooral bij kinderen''.

Nadelen

De satelliet Europasat zal geïntegreerd worden met een speciaal grond-lucht netwerkwerk. Alleen meer dan 70% van de wereld bestaat uit water. Vluchten over water kunnen dus geen internet krijgen. Bovendien wanneer een netwerk overbelast is, is er ook geen internet mogelijk.

Lees verder

© 2014 - 2017 Rieja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetHet zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetAls u in deze tijd een telefoon koopt zit hier in 95% van de gevallen internet op. Het is uw eigen keuze om internet op…
Samsung Chat 335De Samsung Chat 335 is een mobiele telefoon die behalve telefoneren, ook internet via Wifi aanbiedt. Het handige toetsen…
Anoniem surfen, IP adres verbergenAnoniem surfen, IP adres verbergenAnoniem surfen op het internet kan vrij eenvoudig door gebruik te maken van een proxy server. Je IP adres verbergen kun…
Wat is Whatsapp Messenger?Wat is Whatsapp Messenger?Tegenwoordig maakt iedereen met een smartphone, iPhone en telefoon met internet wel gebruik van Whatsapp Messenger. Wat…
Hoe kan ik internetten in het buitenland?Hoe kan ik internetten in het buitenland?Voor de jongste generatie bestaat er geen leven zonder internet. Ook op vakantie kan internet handig zijn, bijvoorbeeld…
Bronnen en referenties
  • http://www.nu.nl/tech/3795789/wifi-2017-in-veel-europese-vliegtuigen.html
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Verhalen/8633/piloten_en_wifi
  • http://www.klm.com/travel/nl_nl/about/news_press/travel_news/wi-fi_on_klm_flights.htm

Reageer op het artikel "Wifi in vliegtuigen"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reactie

Johan van Oosterhout, 20-06-2015 15:06 #1
Ik wacht wanneer het eerste vliegtuig naar beneden valt wanneer er gebruikt wordt van wifi in vliegtuigen.
Wifi tast het concentratie vermogen van mensen. Dus ook van de piloot. Dit lijkt mij geen veilige geachten.
We kunnen natuurlijk gewoon uitproberen en maar kijken hoe het schip strandt. Ook een optie natuurlijk. Reactie infoteur, 21-06-2015
Dag Johan,

Wifi heeft vele nadelen. Maar mensen zien alleen maar voordelen en de overheden zien alleen maar de economie. Ik ben bang dat het schip, wanneer het strandt, veel schade zal aanrichten. Misschien al heel snel!

Groet, Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 29-09-2016
Rubriek: Mijn kijk op…
Subrubriek: Mens en gezondheid
Special: Stralingsgevoelig
Bronnen en referenties: 3
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Deze rubriek bevat artikelen welke naast objectieve informatie ook een mening en/of ervaring beschrijven.
Schrijf mee!