mijn kijk op

De kwaliteit van onze gezondheidszorg

De kwaliteit van onze gezondheidszorg De Nederlandse gezondheidszorg staat voor grote uitdagingen, denk alleen maar aan de invoering van de WMO. Steeds vaker worden termen als patiënttevredenheid en klanttevredenheid aangehaald in discussies over de algehele kwaliteit van de gezondheidszorg. Maar té vaak wordt die discussie over kwaliteit misbruikt. Als kwaliteitsindicatoren alleen maar tot doel hebben om de prijs te drukken, dan is die discussie oneerlijk en ook niet productief.

Voor kwaliteit betalen we graag

Wil je als tevreden klant een restaurant verlaten, dan moet er een aantal dingen kloppen. De kwaliteit van het aangebodene staat uiteraard centraal. Maar ook dat je er tevreden personeel aantreft, want beleefdheid, vriendelijkheid en opgewektheid hebben ook een positieve invloed op jezelf. Daarvoor ben je graag bereid een redelijke prijs te betalen.

Ook de kwaliteit van de dienstverlenende bedrijven in de gezondheidszorg is gebaseerd op een viertal pijlers:
  • de kwaliteit van de prestatie
  • de prijs van de prestatie
  • de tevredenheid van zorgaanbieder
  • de tevredenheid van de patiënt.

Hoe is de gezondheidszorg in Nederland georganiseerd?

Het Nederlandse gezondheidssysteem wordt erdoor gekenmerkt dat de klant, de patiënt dus, de zorgaanbieder doorgaans niet zelf betaalt, maar dat de zorgverzekeraars dat doen. Daarmee nemen ze in de dienstensector een speciale plaats in: terwijl de dienstverlenende sector wordt gekenmerkt door het feit dat eerst de dienst wordt verricht en dat daarna die prestatie wordt uitbetaald, innen de zorgverzekeraars de verzekeringspremies al van tevoren. In ons zorgstelsel is de individuele burger wettelijk verplicht de premie te betalen ongeacht het feit hoe tevreden hij is met de ziektekostenverzekering. Maar hierdoor treedt een ongewenste vervorming op.

Ziektekostenverzekeraars vertegenwoordigen slechts de premiebetalers

Ofschoon in feite ook dienstverlenende bedrijven, bekommeren ziektekostenverzekeraars zich te zeer om de tevredenheid van hun klanten en om de kwaliteit van de zorg die ze inkopen. Ze vergeten daarbij dat ze slechts hun klanten, de premie betalers, vertegenwoordigen en voor hen de geleverde diensten moeten betalen. Een kwaliteitsdiscussie, waarbij onder meer wordt geschermd met zaken als behandelduur en kosten, is daarom niet altijd op zijn plaats. Overigens wordt daarbij voor het gemak voorbijgegaan aan het feit dat de duur van de behandeling alleen iets zinvols zegt in relatie tot het opgetreden herstel. Een kortere behandelduur bij 50 procent herstelkans binnen acht weken, resulteert weliswaar in lagere kosten, maar of dát nu kwaliteit is?

Zorgverzekeraars reduceren gezondheidszorg tot een puur financieel gebeuren

Juist in de gezondheidszorg telt datgene wat ook in een toprestaurant belangrijk is: de kwaliteit van de prestaties staat voorop, de prijs is secundair. Maar in het gezondheidswezen boeit kwaliteit vaak alleen maar als die gebruikt kan worden om de prijs te drukken. Voor de patiënt echter, is kwaliteit los van de prijs belangrijk. Patiënten zijn dankbaar wanneer ze een kwalitatief goede behandeling krijgen van tevreden personeel. Weliswaar zijn dan de kosten niet onbelangrijk, maar ze komen niet op de eerste plaats.

Daarmee creëren ziekteverzekeringen een ongewenste situatie: ze reduceren de gezondheidszorg tot een puur financieel gebeuren, een soort geldmarkt. Een uitermate delicaat systeem als de gezondheidszorg, met de eerder genoemde vier hoekstenen (kwaliteit van de prestatie, tevredenheid van patiënt en dienstverlener en tenslotte ook de prijs van de prestatie), wordt volledig gedegradeerd door de prijs tot centrale thema te verheffen.

Snel en goedkoop mist vaak kwaliteit

Het wezen van een goede gezondheidszorg is echter kwalitatief goede verzorging en behandeling van patiënten bieden. Om terug te komen op het restaurant: een hamburger is snel en goedkoop te krijgen, maar als klant wil ik dat niet. Ik wil kwalitatief goed verzorgd worden, ook al kost dat iets. En trouwens, naar het buitenland reizen om me te laten verplegen, wil ik evenmin. Voor een vakantie misschien, maar niet voor een behandeling.

Lees verder

© 2014 - 2024 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wonen in SpanjeVeel Nederlanders emigreren naar Spanje omdat het een geweldig land is. Maar waar krijg je allemaal mee te maken als je…
Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP)Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP)In Nederland is er een landelijke beroepsvereniging van en voor psychologen, ook wel het ‘Nederlands Instituut van Psych…
De Wet BIG en het BIG-registerDe Wet BIG en het BIG-registerEr zijn in Nederland tal van hulpverleners op medisch en paramedisch gebied actief. Het is voor patiënten en consumenten…
Hoe ziet de verzorgingsstaat van Nederland eruit?Hoe ziet de verzorgingsstaat van Nederland eruit?Je hangt niet alleen af van je familie als je hulp nodig hebt. Nederland is een verzorgingsstaat, met uitkeringen en bij…

Hoe kan je je voorbereiden op een stroompanne?Hoe kan je je voorbereiden op een stroompanne?In de zomer van 2014 klinken er onheilspellende berichten in de media: er dreigt in België in de winter van 2014-2015 ee…
Herfst en eetbare notenHerfst en eetbare noten1 september begint de meteorologische herfst op het noordelijk halfrond en de astronomische herfst begint rond 21 septem…
Bronnen en referenties
Serkozy (1.241 artikelen)
Gepubliceerd: 22-08-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Artikelen met het label 'Mijn kijk op…' bevatten naast objectieve informatie ook een persoonlijke mening en/of ervaring.