InfoNu.nl > Mijn kijk op… > Zakelijk > Consumentenbescherming

Consumentenbescherming

Consumentenbescherming Sinds het midden van de negentiger jaren is consumentenbescherming steeds nadrukkelijker op de politieke agenda gekomen. Daaraan danken wij ook de opkomst van verschillende instanties, zoals de NmA, de Opta en de AFM, die zich bezig houden met producentengedragingen. Daarnaast zijn er de verschillende instellingen voor zelfregulering als de Reclame Code Commissie, het Klachteninstituut voor de Reisbranche en het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening.
Al deze instituten en instellingen hebben tot doel de consument te beschermen tegen oneerlijke praktijken en de transparantie rond producten en diensten te vergroten. Toch kom je ze nog tegen, die pareltjes van consumentenvoorlichting, waarvan je denkt: “Wat bedoelen ze”?. Een mooi voorbeeld daarvan is de manier waarop de hardware-industrie haar computerproducten aanprijst. Mijn oog viel op onderstaand stukje, dat ik u niet onthouden wil.

Opeens was het zover. De innerlijke drang om een nieuwe computer te kopen. Nou droeg het feit dat de oude er mee ophield wel sterk bij aan die drang. Want wat is het leven zonder computer? Dus besloot ik maar aan de drang toe te geven. Links in de kast stond nog een paar stoute schoenen. Die dus maar snel aangetrokken. Op weg naar de computerwinkel.

Mijn vorige computers heb ik op de één af andere manier nooit zelf gekocht. Wel betaalt, maar nooit echt gekocht. Deze apparaten stonden er opeens. En het werkte ook nog. Prima toch. Maar het gevolg is wel dat ik er geen bal verstand van heb. En dat wil ik eigenlijk ook graag zo houden. Als het ding maar doet wat ik me voorgenomen heb er mee te doen, dan vind ik alles goed.

Dus hop, op weg naar de winkel waar je heen moet als je niet gek bent. Ik ben dan wel een digibeet, maar volgens mij niet gek. Word ik enthousiast ontvangen door een adviseur/verkoper die me vervolgens vol vertrouwen aankijkt en roept: “Wat voor computer welt u?” Inmiddels weten jullie al dat ik niet gek ben, dus ik vertel hem dat mijn voorkeur uitgaat naar een draagbare. “Dat zijn ze allemaal”, roept hij vervolgens vrolijk lachend terug. “U bedoelt vast een laptop”. Ik begrijp dat het een combinatie is van de Engelse woorden ‘lap’ en ‘top’, dus de gevolgtrekking is snel gemaakt. IJverige knik ik van ja. “Nou, u treft het. Ik heb een paar mooie apparaten staan. En ze zijn nog in de aanbieding ook.” Ik begrijp dat mijn geluksdag aangebroken is. Hij neemt mij mee naar een stelling, waarin een stuk of tien verschillende apparaten staan te blinken. Prachtig zijn ze. Zwart of zilver, glimmend of dof, schermen met briljante kleuren. Kortom, je wilt ze allemaal wel meenemen. De verkoper ziet mijn dilemma en zegt behulpzaam: “U wilt natuurlijk weten wat de specificatie zijn.” Ik kan me eigenlijk geen beeld vormen bij deze opmerking en denk aan lengte en breedte en gewicht. Maar dat blijkt al helemaal fout. Hij geeft me van twee machines een foldertje met daarop – naast verschillende foto’s met het apparaat vanuit verschillende hoeken - de volgende tekst.

Machine 1
  • Processor Intel
  • Processor Techniek Pentium M
  • Processorsnelheid 1600 MHz
  • Cache 2 MB L2 Cache
  • Geheugen 512 MB DDRII-667
  • Wireless
  • Netwerk 1x RJ-45 10/100
  • Uitgangen 4x USB 2.0 ports
  • Videokaart Intel 945GM chipset with Embedded 3D engine
  • Scherm 14.1" WXGA
  • Gewicht 2.45 kg

Machine 2
  • Processor Intel
  • Processor Techniek Celeron M processor 430
  • Processorsnelheid 1.7GHz
  • Cache 1 MB Cache
  • Geheugen 1024MB DDR II RAM
  • Wireless Wireless Lan 802.11g
  • Netwerk 1x RJ-45 10/100
  • Uitgangen
  • Videokaart 128MB shared
  • Scherm 15.4" TFT WXGA CrystalBrite
  • Gewicht
  • Besturingssysteem Windows Vista Home Basic

Wat verdwaast staar ik naar de foldertjes. Kijk hulpeloos op in het gezicht van verkoper en staar weer terug. Wat moet ik met een geheugen 1024MB DDR II RAM? Komt dat uit het voormalige Oost-Duistland? Of wat te denken van een wireless lan 802.11g? Is dat net iets minder dan een kilo? En dan heeft het apparaat niet eens een uitgang (zielig hè?). Welk licht heeft dit soort klanteninformatie bedacht? Mijn Engels is uitstekend, mijn Duits kan er mee door, Frans wordt al wat minder, maar computers spreek ik niet. Kan er niet een verkoper staan die mij vraagt voor welke doeleinden ik het apparaat wil gebruiken en me dan vervolgens zegt dat ik dan het beste die of die machine kopen kan? Daar heb ik wat aan. Want ik heb niks aan een 128MB shared videokaart. Shared met wie? Ik wil helemaal geen kaart met iemand delen. Ik wil een brief kunnen schrijven, een berekening kunnen maken, een e-mail kunnen versturen, of en toe een artikeltje plaatsen, muziek beluisteren, een film bekijken, enz. enz. En wat schetst mijn verbazing: alle folders en advertenties staan vol met dit soort digitaal gedreutel. Ben ik de enige onwetende? Vast niet.

Ik heb de verkoper vriendelijke bedankt en gezegd dat ik er nog even over na wil denken. Lafaard die ik ben!

Helderheid en duidelijkheid

Er zijn een aantal branches te noemen waar helderheid en duidelijkheid niet hoog in het vaandel geschreven staan. Een exponent daarvan is de financiële dienstverlening. In antwoord op de nieuwe wet financieel toezicht is de ontwikkeling van polisvoorwaarden geweest, welke tot doel had de wetgeving volledig dicht te timmeren. Dit leidde tot een pakket met ‘ Algemene Voorwaarden ‘ van 486 pagina’s. Dat werd zelfs de directie van het verzekeringsbedrijf te veel. En zo is de reisbranche het eindelijk eens geworden om de prijzen van vliegtickets te vermelden, inclusief alle bijkomende kosten.

Maar ook de computerhardware-industrie geeft een mooi voorbeeld van consumentenvoorlichting waarmee alleen de echte kenner uit de voeten kan. Zou het niet nuttiger zijn als de informatie de consument vertelt wat hij er mee kan? Bijvoorbeeld binnen drie seconden toegang tot het internet, of opslag van 650 cd’s mogelijk; werk uw correspondentie bij terwijl de computer uw foto’s op een dvd zet. Want dat zijn de dingen die mensen met computers doen. Digitaal kletsen, terwijl je de boekhouding doet.

Er ligt nog een schone taak voor communicatiespecialisten.
© 2007 - 2017 Hypotheekinfo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het geven van voorlichtingHet geven van voorlichtingOp welke manier dan ook, er is een grote kans dat je ooit in je leven voorlichting zal moeten geven. Misschien voor je w…
Strengere etikettering van voedselwarenStrengere etikettering van voedselwarenDe regels voor etikettering van voedingswaren worden strenger. Er zijn een aantal nieuwe regels ingevoerd en andere word…
GezondheidsvoorlichtingGVO staat voor gezondheidsvoorlichting- en opvoeding. Gezondheidsvoorlichting is een belangrijk onderdeel van de gezondh…
Hoe help ik een kind met autisme om overzicht te krijgenHoe help ik een kind met autisme om overzicht te krijgenAutisme: steeds vaker hoor je dit begrip de revue passeren. Autisme is een gecompliceerde stoornis en iemand die deze st…
Consument, consumentengedrag en aankoopgedragConsument, consumentengedrag en aankoopgedragOm consumentengedrag en aankoopgedrag te analyseren, kijk je naar vier componenten: het aankoopgedrag, het gebruiksgedra…

Reageer op het artikel "Consumentenbescherming"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Hypotheekinfo
Laatste update: 12-07-2007
Gepubliceerd: 12-07-2007
Rubriek: Mijn kijk op…
Subrubriek: Zakelijk
Mijn kijk op…
Deze rubriek bevat artikelen welke naast objectieve informatie ook een mening en/of ervaring beschrijven.
Schrijf mee!