InfoNu.nl > Mijn kijk op… > Educatie en school > Het slagingspercentage van middelbare scholieren daalt

Het slagingspercentage van middelbare scholieren daalt

De laatste jaren slagen steeds minder scholieren voor hun examen. Zo haalde 85% van de havokandidaten in 2010 hun diploma, terwijl het in 2009 nog 89% was! Ook op het vwo is deze overgang te merken, in 2009 slaagde nog 93% van de leerlingen, en vorig jaar nog maar 89%... Een afname van 5 % is erg veel. Het CITO probeert het niveau van de eindexamens hoog te houden, maar daar tegenover staat dat zakken voor zowel leerlingen en de maatschappij nadelig is. Leerlingen kunnen niet doorstromen naar een eventuele vervolgopleiding en lopen zo een jaar salaris mis. Daarmee ontvangt de maatschappij minder belastinginkomsten. Wat zijn de oorzaken en zijn er oplossingen in zicht?

Oorzaken

Dat het slagingspercentage daalt, kan twee oorzaken hebben. De ene oorzaak is dat het onderwijsniveau daalt, de andere oorzaak is dat het niveau van de examens stijgt. Ze gelden in dit geval allebei. De overheid is continu bezig steeds hogere exameneisen te stellen, waardoor het niveau van de examens omhoog gaat. Ze denken dat wanneer het niveau van de examens hoger wordt, de scholen vanzelf ook op een hoger niveau les moet gaan geven.

Verhogen aantal lesuren

Zolang de huidige leermethodes niet aangepast gaan worden lijkt het voor het onderwijs erg moeilijk om het niveau te verhogen. De overheid komt met bizarre oplossingen die zorgen voor veel onrust en weinig positief resultaat, zoals het verhogen van het aantal lesuren. Het probleem zit hem namelijk niet in het aantal lesuren. We hebben zelfs lesuren teveel, deze worden opgevuld met ophokuren, dagjes uit, sportdagen en projecten.

Basisonderwijs

Het probleem begint al op de basisschool. Leerlingen die van de basisschool afkomen kunnen nog niet voldoende taal en rekenen. De leerlingen komen al met een achterstand op de middelbare school, en deze moet ook op de middelbare school ingehaald worden. Dit begint de overheid zich nu ook langzaam te realiseren. Het idee dat leerlingen inzicht moeten hebben in getallen werkt niet zonder een behoorlijke basiskennis. School moet minder zweverig en “leuk” zijn, en meer technisch leerzaam.

Studiehuis-systeem

Ook zijn er discussies over het studiehuis-systeem. Leerlingen hebben duidelijk moeite met de hoge mate van zelfstandigheid waarin ze moeten werken. Op zich is het idee natuurlijk erg leuk. Leerlingen hebben minder echte lesuren en meer tijd om zelfstandig aan projecten te werken en uiteindelijk aan hun examenstof, en dat allemaal ter voorbereiding op de universitaire studie waar natuurlijk helemaal niet meer klassikaal aan huiswerk gewerkt wordt.

Er zijn geen cijfers over hoe goed het studiehuis-systeem werkt. Wel kun je concluderen als je in een klas rondkijkt waarin zelfstandig gewerkt moet worden, dit systeem niet voor iedereen weggelegd is. Overleg in groepjes wordt al snel kletsen over het weekend, ICT wordt snel hyven, en een hoop leerlingen zijn nog te jong om zich te kunnen realiseren hoe belangrijk het is goed zelfstandig te kunnen werken.

Salaris docenten

Daarnaast wordt er voortdurend bezuinigd op de salarissen van docenten. Bovendien neemt de hoeveelheid vakanties ook steeds meer af door het vergroten van het aantal lesuren. Hierdoor neemt de aantrekkelijkheid van het vak af waardoor uiteindelijk de mensen die voor de opleiding kiezen misschien toch niet de groep is die je voor de klas wilt hebben. Hier kun je natuurlijk wel tegenover zetten dat mensen die toch bewust met liefde voor het onderwijs kiezen wel supergemotiveerd zijn.

Oplossingen?

Eigenlijk heeft de overheid nog geen echte oplossing voor dit probleem. Ze zijn bezig om het onderwijs te verbeteren, en daar hebben ze ook een visie op, maar voor de gevolgen van deze ‘verbeteringen’ zijn er nog geen oplossingen. Nergens is, noch bij een regeringspartij, noch bij een oppositiepartij, noch bij de rijksoverheid, iets te vinden over de afnemende slagingspercentages, laat staan over hoe dit moet worden opgelost. Is de overheid zich wel bewust van dit probleem?
© 2012 - 2017 Panda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gat in de marktEen fenomeen waar veel vwo middelbare schoolverlaters mee te maken krijgen is het idee in een diep gat te worden gegooid…
Het schoolsysteem van de middelbare school in NederlandHet schoolsysteem van Nederland is uniek en amper te vergelijken met de schoolsystemen in het buitenland. Dit is zeker h…
Eindexamen 2013: alle vakken, data en tijdstippenEindexamen 2013: alle vakken, data en tijdstippenOp 13 mei 2013 gaat het weer van start: dan bijten de eerste middelbare scholieren het spits af voor het eindexamen 2013…
Het maatwerkdiploma van Paul Rosenmöller ook in Nederland?Het maatwerkdiploma van Paul Rosenmöller ook in Nederland?Bij het maatwerkdiploma kunnen leerlingen van de middelbare school examen doen op hun eigen niveau. In Nederland kan dit…
Rooster en uitslag eindexamens vmbo bb 2017Rooster en uitslag eindexamens vmbo bb 2017Het rooster voor de papieren landelijke examens voor leerlingen van het vmbo bb (basisberoepsgerichte leerweg) ging maan…
Bronnen en referenties
  • http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/Onderwijsverslagen/2011/Hoofdstuk+11+De+kwaliteit+van+leraren.pdf
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=91
  • http://www.depers.nl/binnenland/296690/Examens-te-veel-en-te-moeilijk.html
  • http://www.depers.nl/binnenland/279113/Kamer-bekijkt-strengere-examens.html
  • http://www.depers.nl/binnenland/99963/Helft-zakt-bij-strenger-examen.html
  • http://nos.nl/artikel/234250-lagere-slagingspercentages-havo-en-vwo.html
  • http://weblogs.nos.nl/radio1journaal/2011/04/19/uw-ervaringen-met-eindexamenresultaten/
  • http://nos.nl/video/234300-minder-geslaagden-havo-en-vwo.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/52137-politieke-partijen-en-hun-standpunten.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Studiehuis http://nu.pvda.nl/standpunten/onderwijs/Onderwijs+%2812-18+jaar%29.html http://www.beteronderwijsnederland.nl/node/490 http://nu.pvda.nl/standpunten/onderwijs/Onderwijs+(Algemeen).html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/52137-politieke-partijen-en-hun-standpunten.html
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-ben-ik-geslaagd-voor-het-eindexamen-havo-of-vwo.html
  • http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ocw/onderwerpen
  • http://www.cda.nl/Waar_staan_we_voor/Standpunten/Onderwijs.aspx http://www.vvd.nl/standpunt/1338/voortgezet-onderwijs http://nu.pvda.nl/standpunten/onderwijs/Onderwijs+%2812-18+jaar%29.html
  • http://www.d66.nl/d66nl/item/onderwijs_2

Reageer op het artikel "Het slagingspercentage van middelbare scholieren daalt"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Panda
Gepubliceerd: 28-05-2012
Rubriek: Mijn kijk op…
Subrubriek: Educatie en school
Bronnen en referenties: 15
Mijn kijk op…
Deze rubriek bevat artikelen welke naast objectieve informatie ook een mening en/of ervaring beschrijven.
Schrijf mee!