InfoNu.nl > Mijn kijk op… > Kunst en cultuur > Pasen: gewoon een lekker lang weekend of is het meer?

Pasen: gewoon een lekker lang weekend of is het meer?

Pasen: gewoon een lekker lang weekend of is het meer? Kun je op Goede Vrijdag wel naar de zumbales gaan? Een fitnessles, meer een dansles, op Latijns Amerikaanse muziek. Erg vrolijk. Op Goede Vrijdag werd Jezus aan het kruis genageld. Doordat Hij zich voor ons heeft opgeofferd, zijn wij van de dood verlost. Want vóór zijn dood aan het kruis en ná de eerzucht van Adam en Eva, was de dood het einde van ons leven. Daarom noemen we het Goede Vrijdag en vieren het ieder jaar. Wachtend op de docent flitsen op twee flatscreens kekke kuikens en paashazen voorbij. "Pasen: wat een idioot feest," zegt iemand.

Geverfde eieren

Tja, daar sta je dan, perplex! Had je het zo al bekeken? Wanneer je echter bedenkt wat voor haar Pasen moet betekenen is haar reactie eigenlijk heel logisch. Blijkbaar staat voor haar en voor veel meer mensen Pasen, vooral voor niet-gelovigen, voor kuikens, geverfde eieren en chocolade paashazen, maar vooral: een extra lang weekend. Met tweede Paasdag als dag van MEGA vlooienmarkten, meubelboulevards, pretparken en de bijbehorende files. En met Witte Donderdag en Goede Vrijdag eraan voorafgaand is het gewoon een lekker lang weekend geworden. Maar een feest?

Bevrijding uit Egypte

Voor degenen die er net zo over denken even een opfrissertje of wat informatie. Pasen was oorspronkelijk, in de tijd van het Oude Testament, dus vóór de komst van Jezus, vóór het jaar 0, het feest van de Joden waarin zij de bevrijding uit Egypte vierden en nog steeds vieren. Het Oude Testament verhaalt van het volk van God. Hoe Mozes van God de 10 geboden kreeg om zijn volk te leiden. Want het volk was opstandig en bandeloos. De wetten moesten het volk op het goede pad houden, sturen, opvoeden, vertellen wat niet mocht. Want uit zichzelf doen wat goed is deed het volk niet.

Wetten

De wetten hielpen niet. De farizeeën, een groep joden die zich aan de letter van de wet hielden, breidden de tien geboden uit met talloze nieuwe wetten en wetjes. De ultra orthodoxe Joden zitten tot op heden verstrikt in dit web van wetten. Zij hebben God, en Zijn liefde, uit het oog verloren. Hun wetten zijn verworden tot de bomen van het spreekwoordelijke onzichtbare bos. God, die alwetend en almachtig is, heeft dit natuurlijk voorzien. Maar Hij heeft ze de kans gegeven.

Verleiding

Om helemaal terug te gaan naar het verhaal der verhalen: De parabel van Adam en Eva: zij leefden in het Paradijs, hadden alles wat hun hartje begeerde, maar toch... Alleen van één boom mochten ze de vruchten niet plukken. Toen kwam de slang en verleidde hen juist dát toch te doen: want het eten van de verboden vrucht zou hen evenveel macht geven als God, dat zou ook de reden zijn waarom God hen dat verboden had, want hij wilde zijn macht natuurlijk met niemand delen... De verleiding bleek te groot en hoe het afliep is bekend.

Hypocriet

Dit verhaal symboliseert onze honger naar macht. Naar meer. Nooit zijn we tevreden. Wat God ons wil geven en ook van ons verwacht is Liefde. Met de tien geboden heeft hij ons op het rechte pad willen houden, een leidraad willen geven, zodat we steeds konden toetsen of wat we deden en kozen wel het goede was. Maar de Joden, en vooral de farizeeën, de wetsgeleerden die het voor het zeggen hadden, wisten de wetten steeds zo te draaien dat zij er profijt uit trokken. Ten koste van anderen. Lees de Handelingen der apostelen er maar op na en het stikt van de voorbeelden. Kijk naar de wetten: je mag iemand op de sabbat niet genezen! Je mag je ouders niet onderhouden of zelfs maar helpen, want je mag alleen voor God offeren, en dan zou je God tekort doen. Wie nuchter nadenkt weet: Zulke wetten zou God nooit uitvaardigen. Ze hebben Jezus aan het kruis laten nagelen - om hun eigen handen schoon te houden -, hoewel (of liever: omdát) ze niets tegen hem konden vinden.

De tien geboden zijn uiteindelijk zelfs nog terug te brengen tot twee geboden:
Eer God boven alles, en: Heb je naaste lief als jezelf.

Dood

Jezus, de Zoon van God, stuurde Hij toen de wetten de mensen niet dichter bij Hem brachten. Wie Christus naleefde, als voorbeeld zou nemen, zou leven na de dood. Nu denken veel mensen voor het gemak dat er niets is na de dood. Dood is dood, soit. Ze hebben bijvoorbeeld hun geloof in de wetenschap gesteld. Ze denken dat de wetenschap ooit zover is dat hij de dood verslaat en dat we eeuwig leven. Er zijn al wetenschappers die denken dat de jongste generatie die nu leeft, jongeren tot 20 jaar, zeker 1000 jaar worden. Of ze denken er helemaal niet over na en tuigen hun huis op met vrolijke paaseieren, kuikens en paashazen.

Bevrijd van de dood

Met de komst van Jezus is het Oude Testament vervuld en opgevolgd door het Nieuwe Testament. Jezus stelde de hypocrisie van de honderden nieuwe geboden die de wetsgeleerden hadden ingesteld aan de kaak, want ze werden evenmin nageleefd als de tien geboden. En iedere keer als een wet ontdoken werd, kwam er weer een nieuw wetje om dit te verhinderen. Als mensen niet willen luisteren, dan zijn er nooit genoeg wetten. Maar voor wie wel luistert, nadenkt en niet alleen aan zichzelf denkt, zijn de tien geboden al teveel. Immers: dan kun je deze tien vervangen door nog slechts twee geboden: Eer God boven alles, en: Heb je naaste lief als jezelf. Daar komt het tenslotte allemaal op neer. Met de pijnlijke dood van Jezus aan het kruis heeft Hij ons ervan bevrijd. Dat vieren wij christenen met Pasen.

Na de zumbales, die inderdaad erg leuk was, wenste de docente ons lachend een heel Goede vrijdag!

Lees verder

© 2009 - 2017 Stine, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Christelijke Feestdagen - PasenChristelijke Feestdagen - PasenPasen is een christelijk feest, echter de manier waarop de meeste mensen Pasen vieren (met eieren en de Paashaas) is ech…
Pasen, overdenkingPasen, overdenkingWeet jij wat het woord ´verwondering´betekent´? Onlangs reed ik langs een bollenveld. Prachtige kleuren. Ik was vol verw…
Wanneer is het Pasen 2014?Wanneer is het Pasen 2014?Nederland kent in 2014 de volgende officiële feestdagen: Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Pasen, Koninginnedag, Bevrijdings…
Witte donderdag, Goede vrijdag, Stille zaterdag, PaaszondagWitte donderdag, Goede vrijdag, Stille zaterdag, PaaszondagPasen, de belangrijkste Christelijke feestdag. Een feestdag die eenieder kent en ervaart, maar wat vieren we precies met…
Dagelijkse overdenking tijdens pasenDagelijkse overdenking tijdens pasen'Gij zult dit als voorschrift houden als een altoosdurende inzetting voor u en uw zonen'. Exodus 12: 24 Opvoeden is niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pexels
  • Oude en Nieuwe Testament

Reageer op het artikel "Pasen: gewoon een lekker lang weekend of is het meer?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Tartuffel (infoteur), 08-09-2010 17:18 #6
Hallo,

Er moet mij e.e.a. van het hart.

"Maar de Joden… wisten de wetten steeds zo te draaien dat zij er profijt uit trokken, ten koste van anderen."

Iets dergelijks staat nergens in het Tweede Testament. Dit zijn anti-Joodse teksten. Jezus heeft zich nooit op deze manier uitgelaten. En waar dit soms wel zo lijkt te zijn (bv. in het Johannes-Evangelie), neemt een degelijke en betrouwbare vertaling dergelijke misverstanden weg. Zo moet bijvoorbeeld het woord 'Ioudaioi' in o.a. het Johannesevangelie niet vertaald worden met 'Jood' maar met 'Judeeërs'. Zie:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/58337-antisemitisme-nieuwe-testament-johannes-ea-anti-joods.html

En dat werpt een heel ander licht op bepaalde teksten, zoals je kunt zien in mijn artikel hierover. Zo zijn 'de Joden' ook geen godsmoordenaars en 'de Joden' hebben Jezus ook niet aan het kruis laten nagelen. Hoe kunnen in vredesnaam hooguit enkele honderden mensen voor iedereen spreken (Matteüs 27:25). Zie verder:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/59334-antisemitisme-evangelie-volgens-matteus-27-anti-joods.html

Christelijk antisemitisme komt voort uit anti-Joodse theologische denkbeelden en heeft vreselijke gevolgen gehad voor Joden. Het is tijd dat we daar voor eens en voor altijd mee breken en tegelijk recht doen aan wat er echt staat in de Joodse geschriften die we kennen als het Tweede Testament. Ik gebruik met opzet niet het woord Nieuwe Testament, want dat suggereert alsof het Oude testament is vervangen.

Daarmee kom ik op een ander punt uit uw artikel. De komst van Jezus heet het Oude Testament NIET vervangen door het Nieuwe Testament. Tevens zijn de tien geboden NIET vervangen door nog slechts twee geboden. De Tora staat nog steeds overeind, is nog steeds van kracht. Punt uit. Jezus heeft de Wet vervuld, NIET vernietigd, dat is werkelijk een vreselijk misverstand:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/49968-tora-wet-jezus-heeft-de-wet-vervuld-de-tora-christenen.html

En de zin "maar Hij heeft ze de kans gegeven" suggereert alsof God het Joodse volk heeft vervangen door de Kerk. Dit wordt de vervangingstheologie genoemd en dat is een antichristelijke en diabolische theologie, dat veel kwalijke gevolgen voor de Joden heeft gehad. Het verbond dat God sloot met het Joodse volk is een eeuwigdurend verbond. Eeuwigdurend: God komt er NOOIT op terug. Wat er ook gebeurt. Een verbond is onvoorwaardelijk.

Maar de Joden… wisten de wetten steeds zo te draaien dat zij er profijt uit trokken, ten koste van anderen."

Iets dergelijks staat nergens in het Tweede Testament. Dit zijn anti-joodse teksten. Jezus heeft zich nooit op deze manier uitgelaten. En waar dit soms wel zo lijkt te zijn (bv. in het Johannes-Evangelie), neemt een degelijke en betrouwbare vertaling dergelijke misverstanden weg. Zo moet bijvoorbeeld het woord 'Ioudaioi' in o.a. het Johannes-Evangelie niet vertaald worden met 'Jood' maar met 'Judeeërs'. Zie:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/58337-antisemitisme-nieuwe-testament-johannes-ea-anti-joods.html

En dat werpt een heel ander licht op bepaalde teksten, zoals je kunt zien in mijn artikel hierover. Zo zijn 'de Joden' ook geen godsmoordenaars en 'de Joden' hebben Jezus ook niet aan het kruis laten nagelen. Hoe kunnen in vredesnaam hooguit enkele honderden mensen voor iedereen spreken (Matteüs 27:25). Zie verder:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/59334-antisemitisme-evangelie-volgens-matteus-27-anti-joods.html

Christelijk antisemitisme komt voort uit anti-joodse theologische denkbeelden en dit heeft vreselijke gevolgen gehad voor Joden. Het is tijd dat we daar voor eens en voor altijd mee breken en tegelijk recht doen aan wat er werkelijk staat in de Joodse geschriften die we kennen als het Tweede Testament. Ik gebruik met opzet niet het woord Nieuwe Testament, want dat suggereert alsof het Oude Testament is vervangen of er niet meer toe doet.

Daarmee kom ik op een ander punt uit uw artikel. De komst van Jezus heeft het Oude Testament NIET vervangen door het Nieuwe Testament. Tevens zijn de tien geboden NIET vervangen door nog slechts twee geboden. De Tora staat nog steeds overeind, is nog steeds van kracht. Punt uit. Jezus heeft de Wet vervuld, NIET vernietigd, dat is werkelijk een vreselijk misverstand:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/49968-tora-wet-jezus-heeft-de-wet-vervuld-de-tora-christenen.html

En de zin "maar Hij heeft ze de kans gegeven" suggereert alsof God het Joodse volk heeft vervangen door de Kerk. Dit wordt de 'vervangingstheologie' genoemd en dat is een antichristelijke en diabolische theologie, dat veel kwalijke gevolgen voor de Joden heeft gehad. Het verbond dat God sloot met het Joodse volk is een eeuwigdurend verbond. Eeuwigdurend: God komt er NOOIT op terug. Wat er ook gebeurt. Een verbond is onvoorwaardelijk.

Tot slot nog een reactie op wat u schrijft aan anderen die hebben gereageerd.

Ik raad u aan om u te verdiepen in de geschiedenis van de kerk. De theoloog dr. Hans Jansen schrijft in zijn boek 'christelijke theologie na Auschwitz':

"Zesennegentig concilies en honderdveertien pausen hebben in de loop der eeuwen wetten geformuleerd om het joodse volk bespottelijk en belachelijk te maken, om hen te laten martelen en te verbannen, om hun goederen te onteigenen en hen als paria's van de samenleving te beschouwen. In deze traditie stond Hitler, toen hij eens zei: 'Die Juden haben Jesus gekreuzigt, darum sind sie nicht wert zu leben'."

Ik hoop van ganser harte dat u dit artikel aanpast, want hetgeen u schrijft moet veel mensen, in het bijzonder Joden, tegen de borst stuiten en dat kan ik zeer wel begrijpen. Bovendien houdt het m.i. mensen van het evangelie af.

Bovenstaande kritiekpunten zijn opbouwend bedoeld.

Met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 17-09-2010
Hallo Tartuffel,
ik zie dat je tekst zeker twee keer is afgedrukt, daardoor lijkt hij langer dan hij is. Maar enfin, ik wil helemaal niet 'de joden' aanvallen, alleen de fundamentalistische joden. Fundamentalisme is per definitie verkeerd. Echter, verder blijkt uit je tekst dat we het inderdaad op punten oneens zijn. Dat is jammer. Ik verdiep me wel degelijk in het katholieke geloof. Dat wij andere bronnen gebruiken en mede daardoor andere standpunten huldigen lijkt me evident. Verdraagzaamheid lijkt me ten alle tijden aanbevolen. Ik heb dit artikel geschreven om mensen wakker te schudden die Pasen associeren met paaseieren en andere flauwekul. Daardoor heeft het de toon die het heeft. Dat het door anderen is opgepikt en als beledigend is ervaren vind ik natuurlijk jammer. Ik kan echter geen artikel over Pasen schrijven waarmee iedereen het eens zou zijn, want het zal altijd vanuit Christelijk hoek zijn, Katholieke zelfs, en andersgelovigen zullen het daar niet mee eens zijn. Ook in dit korte bestek lijkt het me onmogelijk om nader tekomen, bijv. over de tekst van H. Jansen, daarmee ben ik het fundamenteel oneens. Dit voorbeeld dat je aanhaalt is toch op zichzelf allesbehalve genuanceerd!
met vr. gr.
Stine

Maurits van Zuiden, 20-04-2009 21:56 #5
Mozes kreeg van God de hele Leer, niet alleen 10 geboden. Dit was niet om het volk te leiden maar aan de wereld te verkondigen. Niet omdat het volk opstandig en bandeloos was maar omdat de mens niet zonder kan. Het volk van de uittocht was van een heel hoog moraal nivo om de heilige Leer te kunnen ontvangen en iemand die daar niets goeds in ziet weet er of niets van, is respectloos of is gewoon arrogant.

Tot op heden houdt de Joodse Wet de Joden bijeen en is zeer behulpzaam bij het richting geven. Dat St. Paulus de Joodse Wet verwierp geeft u niet het recht om onze Wijzen neer te zetten als een stel minderwaardige debielen. Te stellen dat De ultra orthodoxe Joden tot op heden verstrikt zitten in dit web van wetten en G^d, en Zijn liefde, uit het oog hebben verloren, is ee onbeschrijfelijke goetspa. Geloof wat u wilt, maar zo over G^d's volk schrijven - u moest zich schamen. En dan stellen dat ik bitter reageer! Deze mevrouw heeft geen grenzen als het aankomt op onbetamelijkheid.

Dan gaat ze de Bijbel uitleggen. Waar heeft ze de tekst van - van de Joden, maar zij zal het wel even uitleggen. Mensen hebben nooit genoeg, maar vooral de Joden niet. Zij wisten de wetten steeds zo te draaien dat zij er profijt uit trokken, ten koste van anderen. Altijd al geweten dat Joden de grootse dieven zijn. Deze mevrouw houdt van Joden zoals een vleeseter van kip houdt - voor eigen gebruik.

Ze kent de Joodse wet: je mag iemand op de sabbat niet genezen! Zo?n wet zou God nooit uitvaardigen. Dat betekent dus dat de ziekenhuizen in Israel leeg staan op Sjabbat. Ze hebben Jezus aan het kruis laten nagelen - om hun eigen handen schoon te houden - hoewel ze niets tegen hem konden vinden. Joden zijn dus wreed, bloeddorstig, onrechtvaardig, moordzuchtig en laf. Ik hoor heel erg hoe deze mevrouw van Joden houdt.

In de naam van Jezus zijn vele Joden vermoord - maar hij komt ons Joden nu redden? Deze "Zoon van God" (ik dacht dat alle mensen kinderen van G^d waren) heeft zich aan de Joodse Wet gehouden - het was St. Paulus die leerde dat niet-Joden die niet op zich wilden nemen en 'm afschafte.

De Geleerden van de Talmoed leren ons al dat G^d eens de Engel des Doods zal slachten. In de naam van Jezus Joden kleineren zal zijn nagadachtenis niet helpen. U moest zich schamen. Ik ben geen masochist, dus ik kan uw liefde missen als kiespijn. Reactie infoteur, 21-04-2009
Beste meneer Maurits,

aangezien ik niet in herhaling wil vallen, wil ik er alleen nog op wijzen dat dit artikel Mijn kijk op… het Paasfeest van de christenen is. Verder rest mij slechts ~0~

Mevrouw Stine

Maurits van Zuiden, Jeruzalem, 17-04-2009 13:11 #4
Echte, onvervalste, klassieke, christelijke (de goeden (99,9999999%) niet te na gesproken) Jodenhaat - waar vind je dat nog heden ten dage? Bij InfoNu.nl! Historisch gezien wel leuk, maar verder ronduit beschamend.

Dr. Hans Jansen noemt dat anti-Judaisme, maar ik vind dat versluierend. Maar wat zullen we vechten om een woord?

Waar het om gaat is dan een volk en haar tradities dat eeuwen lang verguisd is uit de christelijke hoek ("het Nieuwe Israel") en dat nu hooggehouden en vereerd zou moeten worden door een ieder die zich Christelijk zou noemen, hier door het slijk worden gehaald. Beschamend, niet voor de Joden - voor de schrijver die pretendeert uit liefde te spreken.

Een van de kenmerken van Jodenhaat: het kan kennelijk niet recht door zee. Een echt-eerlijke anti-Semiet schijnt een innerlijke tegenstrijdigheid te zijn. Verhelderend maar beschamend.

Ik kies voor de ware liefde en verdraagzaamheid - niet voor haat en afgust vermomd als liefde. Reactie infoteur, 18-04-2009
Hoi Maurits,

jammer van je bittere reactie, gelukkig scheer je niet alle christenen over een kam, je ziet dat zelfs nog behoorlijk positief, terwijl ik uit de rest van je stuk iets anders zou verwachten. Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt (met je %) en ook ik heb geen last van jodenhaat. Waarom zou ik? Om iets wat 2000 jaar geleden gebeurd is? Dat kan ik toch onmogelijk de joden van anno nu nog aanrekenen! Ik kan je ook verzekeren dat mijn stukje volkomen recht door zee is. Lees het Nieuwe Testament er maar op na en je vindt alles terug. Dus wees gerust: ook ik kies voor ware liefde en verdraagzaamheid.
Paz,
Stine

Joke van Elteren, 17-04-2009 09:51 #3
Hallo / Shalom,

Ik werd geattendeerd op dit stukje en bij het lezen hiervan kom ik tot één conclusie: "Heb uw naaste LIEF", dat wil dus zeggen: iedereen!: Joden, Moslims, Christenen, Atheïsten, Humanen, enz, enz. Heb ze lief om de mens zelf en beoordeel ze niet om hoe ze leven! LAAT IEDEREEN IN ZIJN/ HAAR WAARDE! Dat is dan een stapje dichter naar vrede toe; de Vrede / Shalom van God / Hashem.
En als je een christen bent of wat dan ook: BID voor je medemens!
Laten we een 'lichtend licht en een zoutend zout'voor deze wereld zijn!

Groet, Joke Reactie infoteur, 18-04-2009
Hallo Joke,

helemaal mee eens. Ik beweer ook niets anders in mijn stuk. Wat ik daarin te berde breng, heb ik niet uit mijn duim gezogen, het is gewoon terug te vinden in het Nieuwe Testament, en wat je daar leest is inderdaad schokkend. Het gaat echter over iets wat bijna 2000 jaar geleden gebeurd is. Daarmee is het niet minder erg, maar we moeten niet joden van nu gelijkstellen met joden van toen. Zoals je ook niet Duitsers van nu (of toen) moet gelijkschakelen met nazi's (van tijdens WOII). Het gaat om groepen mensen die helaas voldoende macht hadden om het slechte te doen. Dat moeten we niet goed praten. Dat de joden Jezus niet als de Messias willen/kunnen zien is jammer, maar hun goed recht. En als christen bid ik inderdaad voor mijn medemens, voor ze allemaal.
groet,
Stine

Internet_docent (infoteur), 16-04-2009 14:43 #2
Probeer vooral objectief te blijven bij zo een onderwerp zou ik zeggen. Anders verandert het in een christenen vs joden debat.

Etsel (infoteur), 14-04-2009 15:40 #1
Shalom,

Uiteraard mag je je mening geven, maar dit artikel neigt erg naar antisemitisme cq. is antisemitisch. Zoals je weet is dat strafbaar in Nederland.

Het is in ieder geval duidelijk dat je totaal geen verstand hebt van het Jodendom. De beschrijving van de Farizeeën klopt totaal niet. Nog los van het feit dat de Farizeeën geen macht hadden om Jezus te laten kruisigen, stellen christenen juist dat Jezus dood moest om de mensen te bevrijden van de zonden. Dus als je bewust de Farizeeën wilt beschuldigen dan moet je hen juist dankbaar zijn. Zonder de dood van Jezus was je immers niet bevrijd van je zonden en zou je nu nog in een diepe depressie leven (ten minste als ik redeneer vanuit het christelijk standpunt).

Je artikel suggereert dat alleen de Joden wetten nodig hebben omdat ze anders bandeloos zouden leven. Hiermee stel je dus dat de andere volkeren geen wetten nodig hebben. Nou we hebben de gevolgen gezien. Het is aan het christelijk antisemitisme te wijten dat er 6 miljoen Joden werden vergast (en dan heb ik het alleen nog maar over Wereld Oorlog II; wat te denken van die vele miljoenen die ze gedood hebben in de afgelopen 20 eeuwen!). Ja, dat krijg je er van als je zo arrogant bent om te denken zonder de wetten van God te kunnen leven! Christenen zijn verstrikt in de liefde van God en zijn hierdoor blind geworden door een enorme haat.

Ik zou me diep schamen als ik christen was. Wat een verschrikkelijke geschiedenis kent het christendom. Hoe ik ook mijn best doe, ik zie er totaal geen liefde in. Maar ja, als je de wetten van God terzijde schuift dan dan kan je ook geen liefde schenken.

Als je je zou verdiepen in de wetten dan zie je pas de enorme kracht die erin ligt. Dat kan ook niet anders, want de wetten zijn immers door God gegeven. Jammer dat je ze terzijde schuift. Als je ze zou naleven dan zou je vast niet zo'n lelijk stuk geschreven hebben.

Groet, Etsel Reactie infoteur, 15-04-2009
Paz Etsel,

Je klinkt vrij discriminerend met je opmerkingen over het christendom, zelfs beledigend, terwijl ik dat in mijn artikel helemaal niet geweest ben.

Je kunt niet zeggen dat de holocaust uit het christendom komt, iedereen weet dat dat de nazi's geweest zijn. En dat de bevrijding van de joden ook kwam uit Amerika en Engeland (christelijke landen). Wat de joden nu met de Palestijnen doen is niet echt voorbeeldig…

groet, Stine

Infoteur: Stine
Laatste update: 08-03-2017
Rubriek: Mijn kijk op…
Subrubriek: Kunst en cultuur
Special: Katholieke geloof
Bronnen en referenties: 2
Reacties: 6
Mijn kijk op…
Deze rubriek bevat artikelen welke naast objectieve informatie ook een mening en/of ervaring beschrijven.
Schrijf mee!