mijn kijk op

Profileren op internet

Profileren op internet We willen ons graag profileren op internet. Op zich niet zo vreemd in een individualistische maatschappij en toch, zeker als je de social media een beetje volgt, wordt er nog veel afgegeven op elkaar. Teveel “aanwezig”, te boute uitspraken en/of te veel onzinnigheid over het internet gooien. Waar of niet waar, we staan er vaak niet eens bij stil dat we er zelf net zo hard aan mee doen.

Internet

Internet is natuurlijk een perfecte uitvinding geweest. Je haalt als individu op deze wijze de hele wereld je eigen huiskamer binnen. We maken er goed gebruik van en zijn er ook achter gekomen dat we inmiddels niet meer zonder kunnen. Als je internet goed toepast, maakt het de mens (wereld)wijzer, mondiger en sneller. Zowel zakelijk als privé hebben we veel aan internet.

Maar als iets voordelen heeft, zitten er ook meestal nadelen aan. Voor internet is dat niet anders. De mens raakt eerder geïsoleerd, uit balans en minder sociaal. Deze aspecten denken we te compenseren met bijvoorbeeld social media. Immers, sociaal genoeg met alle social media, niet geïsoleerd want je kunt de hele wereld aan en niet uit balans want je haalt er genoeg ontspanning uit. Nou ja, dat laatste is sowieso een kulargument, want balans zit niet in het hoofd. Balans is balans tussen hoofd en lichaam … en behalve je handen gebruik je dat in feite niet.

Leven op internet

Hoewel er gelukkig ook nog een groep mensen is die heel bewust wel met het lichaam bezig is en sport en spel, wandelen of spelen met de kinderen in het dagelijks ritme houdt, is de groep die zowat in het hoofd leeft, aanzienlijk ... en groeiende.
Op zich niet zo vreemd, want internet en het in huis halen van de wereld is verleidelijk en zo gemakkelijk. We spenderen vele uren achter de computer. Naast zakelijke aspecten, hangen we in de avonduren thuis ook vaak met de laptop of tablet op de bank en surfen we over het internet. Op zoek naar …

Waar zijn we naar op zoek?

Of je nu heel gericht op zoek bent naar iets, de tweedehands handel op sites als Marktplaats en Ebay varen er wel bij, je vergelijkt prijzen om iets voor de beste prijs te kopen, je zoekt informatie over een bepaald onderwerp … you name it en internet kan het bieden. De etalages van de winkels verdringen zich niet meer in de winkelstraat in het centrum van je stad, maar op het venster van internet.

Daar tussendoor wringt het individu zich steeds meer. Hij of zij mag er ook zijn, wil er ook zijn … en dat zullen we weten. We hebben de middelen, dus waarom niet. Dan doemt vervolgens de vraag op in hoeverre we iets over willen brengen of dat we (slechts) onszelf willen profileren.

Iets brengen of halen?

Want als je iets over wilt brengen op internet, geef je als het ware. Als je jezelf wilt profileren dan kom je er in feite iets halen. In het eerste geval kan dit van alles zijn, van mensen die hun geloof over willen brengen, tot mensen die hun kennis graag verspreiden of kijk maar naar de mensen op InfoNu die schrijven. Velen hebben iets over te brengen, uit te leggen, aan te kaak te stellen.

Anders wordt het als je je slechts wilt profileren, niet dat het goed of fout is. Het is dus geen waardeoordeel, maar slechts een constatering. Maar je komt er wel iets halen en de vraag is wat kom je er halen? Nieuwe, andere sociale contacten opdoen, jezelf beter voordoen (met direct de vraag, waarom zou je?) of het individu zijn en niet een van vele die in de massa opgaat.

Het individu en geen “massamens”

Het halen op internet is een interessant gegeven, want waarom moet de foto op LinkedIn, Facebook en of Twitter iedere paar weken vervangen worden? Willen we er op ons voordeligst opstaan en kan het soms niet zwoel genoeg. Soms lijkt het een datingshow die fotogalerij. Hoewel het heel amusant is, kan je je ook afvragen of we er toch niet in het geniep een soort Second Life op na houden. Voor degene die Second Life niet kennen, dat is een geheel virtuele wereld waar je helemaal zelf kunt bepalen hoe je er uit ziet, wat je doet en wat niet. Werk, hobby, vrienden en noem maar op. Dit alles stimuleert het in het hoofd leven, want alles wordt in het hoofd uitgedacht en op internet vormgegeven. Creëer maar raak, wat natuurlijk ook hartstikke leuk kan zin.

Met profileren doen we in feite op een iets meer beperkt niveau toch iets vergelijkbaars. Immers, met die mooie foto’s, die interessant quotes of die zinvolle discussies over wereldzaken, willen we toch iets bereiken. Onszelf beter neerzetten, iets uitstralen wat we graag willen zijn of iets op internet doen wat we in het echt niet durven. De redenen kunnen heel uiteenlopend zijn, maar een gegeven is wel dat we onderscheidend willen zijn en daarmee willen we opgemerkt worden.

Wat toch weer te herleiden is naar het gegeven dat de mens een “kuddedier” is, maar we dit niveau eigenlijk willen ontstijgen of minimaal op bepaalde momenten. De mensenmassa wordt als grijs aangemerkt en de mens die zich nadrukkelijk profileert op internet is de rode stip die direct opvalt tussen al dat grijs. Maar ja, als die profilerende groep nu eens heel groot is en het aantal rode stippen dus ook groeiende … worden we dan nog wel opgemerkt? Moeten we dan juist weer niet profileren en heel nadrukkelijk het social media gebeuren bijvoorbeeld afzweren of moeten we zorgen dat we geen rode stip zijn maar een gele. Waarbij dan weer een nieuwe vraag opdoemt … namelijk het gegeven wat je moet doen om een gele stip te zijn.

Conclusie

Kortom, filosoferen over dit soort zaken is interessant en het roept iedere keer weer nieuwe vragen op. Dat maakt filosoferen ook zo interessant … en wij blijven ons gewoon profileren en proberen er allemaal voor onszelf iets uit te halen.
© 2014 - 2024 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat mag er niet ontbreken op je LinkedIn profiel?Het virtuele sociale media netwerk LinkedIn is sinds kort ook in het Nederlands beschikbaar. LinkedIn bestaat al sinds 2…
Automatisch tweets plaatsen op TwitterAutomatisch tweets plaatsen op TwitterIn sommige gevallen kan het handig zijn om berichten automatisch op Twitter te plaatsen. Zeker bij zakelijk twitteren zo…
4 populaire sociale media netwerken4 populaire sociale media netwerkenSociale media zijn heel populair geworden. Niet alleen in Nederland of België, maar wereldwijd. Ze maken deel uit van on…
Werk vinden via de social mediaWerk vinden via de social mediaWie op zoek is naar werk, moet het oude vertrouwde briefpapier maar even vergeten. Want ouderwets solliciteren dat werkt…

Animator worden (België): cursus volgen en stage lopenAnimator worden (België): cursus volgen en stage lopenVele jongeren dromen er van om animator te worden. Een hele zomer lang buiten zijn en spelen met kinderen. Soms dichtbij…
Medicijnen zijn geneesmiddelen; wie houdt de controle?Medicijnen zijn geneesmiddelen; wie houdt de controle?Foutief gebruik van medicijnen levert slachtoffers op die mogelijk voorkomen kunnen worden. Dit roept de vraag op wie er…
Bronnen en referenties
  • J. Bradford - filosoof en internetkenner
Annastaal (2.955 artikelen)
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Artikelen met het label 'Mijn kijk op…' bevatten naast objectieve informatie ook een persoonlijke mening en/of ervaring.