InfoNu.nl > Mijn kijk op… > Zakelijk > Abercrombie & Fitch - Een Controverse

Abercrombie & Fitch - Een Controverse

Abercrombie & Fitch is een hip, jong merk, dat zich richt op jonge en hippe mensen, goed uitziende mensen: de 'All American Kid'. Op het eerste oog is daar niets mis mee. Totdat blijkt dat ze dit zo exclusief doen en zich zo afzetten tegen iedereen die niet in hun plaatje past van wat cool en mooi is.

Michael S. Jeffries

Abercrombie & Fitch was lange tijd een merk dat niet werd opgemerkt en stoffig was, totdat Michael S. Jeffries er aan de slag ging en het tot een van de meest gewilde Amerikaanse merken maakte. Vooral bij jonge mannen, tieners en jonge twintigers. Maar inmiddels is Jeffries van vrijwel alle markten thuis: kinderen, highschool leerlingen, studenten en vervolgens is er een merk Ruehl dat zich speciaal richt op mensen tussen de 22 en 35, degenen die nog 'young at heart' zijn. Jeffries, die inmiddels ver in de zestig is, probeert er zelf ook als een All American Kid uit te zien, wat op zijn leeftijd een hele klus is. Maar hij staat bekend als een gedreven man en hij heeft het bedrijf absoluut uit het dal gehaald

Dun en Cool

Abercrombie & Fitch is een kledingketen die zich uitsluitend richt op de dunnere mensen in de kledingmarkt. Niets mis mee, zou je zeggen, er zijn tenslotte ook ketens die zich op plus-size richten. Totdat we gaan lezen wat er precies achter dit beleid steekt: men wil klanten die 'cool' zijn, die 'populair en mooi' zijn. 'Veel mensen passen niet in onze kleren en dat hoort ook zo. Want we zijn exclusief. Daarom nemen ze ook vrijwel uitsluitend mensen aan die aan deze regels voldoen, die mooi en 'cool' zijn.' Dit beleid heeft al tot diverse rechtszaken geleidt. En uiteraard heeft dit standpunt heel veel mensen tegen het hoofd gestoten. Want dit is meer dan je richten op een bepaald segment van de markt en meer dan je merk en keten afschilderen als mooi en goed. Dit is een akelige houding ten opzichte van mensen die niet voldoen aan de 'eisen' van Abercrombie & Fitch. Alsof die mensen niet goed genoeg zouden zijn. Winkels hebben voor hun dameskleding geen maten boven L(arge). Met opzet, want ze willen alleen de mooie, dunne mensen. Terwijl het grootste deel van de markt niet aan de eisen van Abercrombie & Fitch voldoet.

Infantiel

Maar het merk is zeer succesvol, in economisch moeilijke tijden gaat Abercrombie niet over tot uitverkoop en lagere prijzen, in tegendeel, prijzen worden verhoogd en de klanten betalen graag. Om maar in die zo gewilde jeans, shirts en andere kleding gezien te kunnen worden. Om 'erbij te horen'. Het zijn vooral jonge mensen die zich graag in de, dure, Abercrombie-kleding steken. En zich daarvoor desnoods uithongeren, omdat ze graag bij de coole kids willen horen. Het is een mentaliteit die zeer onprettig is, maar misschien niet nieuw. En andere merken volgen eenzelfde beleid, maar schreeuwen dat iets minder van de daken. Het lijkt duidelijk dat het idee vooral bij een bepaalde leeftijdscategorie hoort en dat is dan ook de categorie waar Abercrombie zich vooral op richt. Al deze dingen lezend kan een weldenkend bijna niet anders dan hopen dat de klanten snel genezen van hun wens om zo 'cool' te zijn. Want het is een erg infantiele houding, bepaald niet volwassen en dat is dan ook het segment waar Abercrombie zich op richt.

Abercrombie en Mensen in Nood

Maar zelfs de houding tegenover hun klanten en de eisen aan het personeel zijn niet genoeg. Inmiddels is ook uitgelekt dat Abercrombie & Fitch deze houding doortrekken naar de minder bedeelden. Waar veel andere kledingketens hun kleding met foutjes of andere afwijkingen doneren aan goede doelen, doet Abercrombie daar niet aan mee. Deze kleding wordt vernietigd en niet weggegeven, zelfs niet nadat diverse non-profit organisaties daar om hebben gevraagd. Want dat past niet bij hun imago: Abercrombie-kleding is alleen bedoeld voor mensen met een bepaalde status. Mensen die die status niet hebben, horen niet gezien te worden in hun kleding. Deze houding is werkelijk misselijkmakend en ik mag alleen maar hopen dat de klanten van Abercrombie snel wakker worden en gaan inzien wat voor onmenselijke houding deze keten aanneemt tegenover haar medemensen. Redenen genoeg in elk geval om niet te verschijnen in kleding van Abercrombie.
© 2013 - 2017 Sasati, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Abercrombie & Fitch Amsterdam: adres en openingstijdenAbercrombie & Fitch Amsterdam: adres en openingstijdenOp 13 december 2012 opende de tot nu toe enige Nederlandse Abercrombie & Fitch vestiging zijn deuren in Amsterdam. Het A…
De winkel Abercrombie & FitchAbercrombie & Fitch (A&F) is een kledingmerk en heeft drie zustermerken; Abercrombie Kids, Hollister Co. en Gilly Hicks.…
Abercrombie & FitchHoewel de kleding niet wordt verkocht in Nederland, zal je vast wel van het merk gehoord hebben: Abercrombie & Fitch. He…
Modebedrijf Abercrombie & FitchAbercrombie & Fitch is een beursgenoteerd Amerikaans modebedrijf. Ze verkopen vrijetijdskleding voor zowel mannen als vr…
Abercrombie & Fitch bestellen - wat je moet wetenAbercrombie & Fitch bestellen - wat je moet wetenJe bent niet altijd in Amerika, Londen of Kopenhagen en toch wil je graag de kleding kopen van Abercrombie & Fitch. Hoe…
Bronnen en referenties
  • www.salon.com/2006/01/24/jeffries/
  • www.gather.com

Reageer op het artikel "Abercrombie & Fitch - Een Controverse"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 17-05-2013
Rubriek: Mijn kijk op…
Subrubriek: Zakelijk
Bronnen en referenties: 2
Mijn kijk op…
Deze rubriek bevat artikelen welke naast objectieve informatie ook een mening en/of ervaring beschrijven.
Schrijf mee!