InfoNu.nl > Mijn kijk op… > Zakelijk > Misplaatste arrogantie van banken?

Misplaatste arrogantie van banken?

Misplaatste arrogantie van banken? Hoewel de financiële wereld flink wat klappen te verduren krijgt blijft de arrogantie van enkele banken aanzienlijk.

Samenwerking

De financieel intermediairs, ofwel de plaatselijke Hypotheker, Hypotheekshop, van Bruggen Adviesgroep etc. etc., worden hoe dan ook nog steeds als “kleine jongens” gezien en mogen blij zijn dat een bank deel wil nemen in een samenwerkingsverband. Een samenwerking welke uiteindelijk voor de klant tot een scherper tarief moet leiden.

Een intermediair heeft alle banken en verzekeraars in de schappen liggen en kan dus objectief kijken wat het scherpste tarief met, de voor die klant, beste voorwaarden is.

Was het in het verleden nog zo dat provisie door de geldverstrekker tot aanzienlijke hoogte kon stijgen en dat de keuze van een adviseur kon beïnvloeden, inmiddels heeft AFM de regels (Wet Financieel Toezicht) aangescherpt en zijn de uitwassen er wel uit. De objectiviteit van de adviseur is dus beter gewaarborgd.

Dit alles neemt niet weg dat er nog afspraken worden gemaakt, maar de onafhankelijkheid van het intermediair groter wordt, immers bij de concurrent kan hij of zij ook een prima hypotheek regelen voor de klant tegen een vergelijkbare beloning.

Misplaatste arrogantie

Het is dan ook niet te plaatsen dat enkele banken vinden dat voor een interessante samenwerking (voor alle partijen) op voorhand het intermediair zich vastlegt voor bepaalde productie of kosten voor de samenwerking voor zijn/haar rekening neemt.

Enerzijds heb je de marktwerking en door de financiële malaise draait de bank iedere hypotheekaanvraag 3x om alvorens akkoord te geven, dit nog naast het feit dat de consument zelf al voorzichtig wordt. En anderzijds heb je de onafhankelijkheid van het intermediair. AFM deelt, terecht, grote boetes uit als je als intermediair soort van productie afspraken maakt met een geldverstrekker. Ook de bank die (nog) niet in de malaise zit zoals Fortis dit overkomen is, heeft weinig recht van spreken en moet zichzelf dusdanig in de markt prijzen dat de consument graag bij die geldverstrekker zijn hypotheek onder wil brengen. Kom dus met een goed product en een scherpe prijs, de detailhandel werkt immers niet anders!

Huidige rol ten t.o.v. vroeger

De rol van de bank is anders geworden en “meneer de bankier” die hoog in aanzien stond is niet meer “meneer de bankier”, maar slechts een radertje in het grote geheel van de bank. Wat niet wezenlijk anders geworden is, is het feit dat het belangrijk is je klant te kennen en dat is waar het op een aantal punten wringt bij de banken. De radertjes in het grote geheel hebben veelal nog nooit een klant “in het echt gezien” (behalve de mensen in de kantorenorganisatie) en het is niet verkeerd om je consument te kennen, al was het maar dat je salaris er van betaald worden, maar beter nog, het biedt mogelijkheden voor de toekomst in het bedenken van producten, verbeterde werkwijze e/o bedieningsconcept etc.

Ook de bank heeft nog veel te leren en misschien is het nog niet zo verkeerd om het intermediair voor vol aan te zien. Dit zijn immers de mannen en vrouwen die dicht bij de klant staan.
© 2008 - 2017 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duitse hypotheekDuitse hypotheekEen Duitse hypotheek heeft gemiddeld 1,5% lagere rente dan normale hypotheken in Nederland. Deze hypotheek is mogelijk v…
Lening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpandLening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpandLenen is er niet makkelijker op geworden sinds de economische crisis van 2008 en de nasleep ervan. Banken zijn strenger…
Hypotheek in Duitsland afsluitenHet kan aantrekkelijk zijn om een hypotheek in Duitsland af te sluiten. Gemiddeld betaalt de consument 1,2% minder rente…
Lening beeindigenLening beeindigenU wilt uw lening beëindigen, wijzigen, deze vervroegd aflossen of stopzetten. Kan dat wel en wat gaat u dat kosten? Is h…

Reageer op het artikel "Misplaatste arrogantie van banken?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 09-10-2008
Rubriek: Mijn kijk op…
Subrubriek: Zakelijk
Mijn kijk op…
Deze rubriek bevat artikelen welke naast objectieve informatie ook een mening en/of ervaring beschrijven.
Schrijf mee!